A nagy teherbírású közúti szerelvények, pótkocsik többtengelyes kivitelben készülnek. Ez lehetővé teszi a nagyobb tengelyterheléseket. Ahhoz, hogy a kanyarodási manőverek könnyebbek, szűkebb fordulási íven történjenek, a terhelt tengelyeket is kormányozni kell. A tengelyterhelés azonban üres szerelvény esetében jóval kisebb, így a kanyarodási, egyenes meneti futás könnyebbé válik.
Ha ezt/ezeket a tengelyeket még fel is tudjuk emelni (nem érintkezik a kerék a talajjal), akkor a súrlódások,kopások minimálisra csökkenthetőek és ezáltal üzemanyag megtakarítást is elérhetünk. Ezt a műveletet nevezzük „bogizásnak” vagyis pneumatikus rugókkal (légrugó) a tengelyeket fel tudjuk emelni a kívánt helyzetben.
A ZF Lenksystem kifejlesztette ennek a kormányzásnak a legoptimálisabb rendszerét. A rendszer zárt központú, amely egy ZF Servocom kormányművel van mechanikus összeköttetésben.
A ZF Servocom hidromechanikus kormánymű irányítókarjával van összekapcsolva a Zf Servocom RAS rendszer jeladó munkahengere. Amikor kormányzási művelet van, akkor ez a mechanikus kapcsolat teszi lehetővé az első kormányzott tengellyel való szinkronmozgást a „Bogi” tengely kormányzásával.
Azt, hogy kisebb kormány mozdulatoknál (egyenes tartásnál) ne alakuljon ki hátsó tengelykormányzás, a ZF jeladó henger speciális belső kiképzése teszi lehetővé. Ez a kialakítás 5 fokos kormánymozdulattól nagyobb mértéknél ad csak hidraulikus jelet a hátsó ZF központosító hengernek. A ZF Servocom RAS kormányrendszereknél az 5 fok alatti kormánymozdulatoknál fellépő külső erők hatására keletkező nyomásokat és térfogatváltozásokat egy hidraulika akkumulátor beépítésével korrigálják, egyenlítik ki.
A ZF Servocom RAS kormányrendszer elvi felépítése:
1 - ZF Servocom kormánymű
2 - ZF RAS jeladó munkahenger nyomáshatároló- és után szívó szeleppel
3 - ZF RAS központosító munkahenger
4 - hidroakkumulátor
5 - hidraulika vezetékek
6 - nyomáskapcsoló
7 - ZF tolórúd
Karbantartási, ellenőrzési feladatok a ZF Servocom RAS kormányrendszernél:
a, tömlős akkumulátor
1 - akkumulátor ház
2 - olajszelep
3 - tömlő
4 - gáz töltőszelep
b, membrános akkumulátor
1 - akkumulátor ház
2 - membrán
3 - zárófej
4 - gáz töltőszelep
FONTOS!
A ZF Servocom RAS kormányrendszer megbontása, szakszerűtlen szerelése, beállítása balesetveszélyes! Helytelen működés, olajszivárgás esetén kérje szakműhely segítségét!
A ZF Servocom RAS kormányrendszer megbontás utáni összeszerelésnél feltétlen el kell végezni az alapbeállításokat! Mind az alapbeállítások, mind a részegységek javításhoz elengedhetetlenül szükségesek a célszerszámok és etalonk használata!
Ne feledkezzünk meg arról, hogy a kormánymű BIZTONSÁGI berendezés, szakszerűtlen javítása, beállítása balesetet okozhat!
Mezőfi Csaba