Az üzemeltetés során mind a természetes elhasználódásból mind a helytelen üzemeltetésből, vagy az esetleges anyaghibából adódóan előfordulnak hibák, amelyek a gép részleges illetve teljes üzemzavarához vezetnek.
Ezekre a leggyakoribb hibákra szeretném felhívni az üzemeltetők figyelmét.
Vannak olyan hibajelenségek, amelyekből egyértelműen lehet következtetni a hibás egységre. Ebben az esetben az üzemeltető alkatrészcserével el tudja hárítani az üzemzavart.
Ha a hibajelenség nem egyértelmű és a probléma összetett, akkor ajánlott szakműhelyhez fordulni.
A következőkben tehát egy felsorolás jellegű összegzéssel, a gyakorlatiasság figyelembevételével összefoglalom a leggyakoribb hibákat.
I. Üzemképtelen a gép
- nincs vagy kevés az olaj a rendszerben
- tömlő, vezeték szakadás („P”- ág)
- hibás szivattyú
- rossz irányba forog a szivattyú
- szivattyú hajtás rossz
II. A rendszer bizonytalanul működik
- levegős a rendszer
(kevés olaj, szívóági tömítetlenség)
- nem megfelelő minőségű az olaj
- szelepek- vezérlő tolattyúk szorulnak
- szennyezett, eltömődött szűrők
(szívóági, nyomóági, tartályági)
III. A gép lassan működik
- hideg olaj
- alacsony fordulatszám
- a szivattyú kevés olajat szállít
- levegős a rendszer
- eltömődött szűrők
- nyomáshatároló szelep rosszul van beállítva
- hidraulikus irányító készülékek hibásak (HIK)
IV. A rendszer túl gyorsan működik- hidraulikus irányító készülékek hibásak (HIK)
(fojtók, áram és útirányítók)
V. Melegedik a rendszer- a gépkezelő hosszan működteti véghelyzetekben a munkahengereket, így az olaj a nyomáshatároló szelepen keresztül távozik a tartályba
- kevés az olaj
- szennyezet az olaj
- magas fordulatszám
- belső tömítetlenségek
- a helytelen méretű vezeték-tömlő beépítése miatt keresztmettszet csökkenés
- olajhűtő eltömődött
- nyomáshatároló szelep nem működik megfelelően
VI. Habos olaj- kevés az olaj
- vizes az olaj
- nem megfelelő az olajminőség (viszkozitási probléma)
- szívóági tömítetlenség
- szivattyú tengely tömítése rossz (ez általában olajfolyással is együtt jár)
VII. Zajos szivattyú üzem- alacsony az olajszint
- magas fordulatszám
- olajtartály szellőző nyílása eltömődött
- szűrő szennyezett
- a szivattyú valamelyik alkatrésze nagyon kopott vagy eltörött
VIII. Olajfolyás a hidraulikus vezérlő egységnél- tolattyúk tömítése rossz
- tolattyúk, szelepek berágódtak
IX. Olajfolyás a munkahengernél- sérült a munkahenger
- rúdtömítés meghibásodott
- fellazult alkatrészek
- sérült dugattyúrúd
Ebből az összefoglalóból látszik, hogy vannak olyan hibajelenségek, amelyek átfedik egymást és ebből adódóan nem lehet egyértelműen megállapítani a hibát.
Ilyenkor logikusan végig kell „menni” a rendszer elemein és megvizsgálni, hogy helyesen működnek-e.
Mind a hiba megállapításnál mind a javítás területén elengedhetetlen követelmény a szakszerűség és a megfelelő műszerezettség.
Fokozottan felhívom a figyelmet az olaj minőségére és a rendszerbe való mennyiségére!
Mezőfi Csaba