A berendezés
A dízelmotoros nagy munkagépek, buszok, kamionok, teherautók, daruk, vasúti járművek stb. segédüzemi hajtásainál (hűtőventilátor, kompresszor, generátor) a közel múltig hagyományosan mechanikus megoldást: kardántengelyes, ékszíjas stb. hajtást alkalmaztak. Ez számos tekintetben hátrányos és nem felel meg a jelenlegi követelményeknek.
A hátrányok között lehet felsorolni, hogy a segédüzemi gépek elérhető fordulatszáma a dízelmotor mindenkori fordulatszámától függ, és az igényeket nem követi. Mindez felesleges energia-bevitellel jár, és jelentős veszteségeket okoz. A dízelmotor alacsony fordulatán nem áll rendelkezésre a maximális teljesítmény.
Az egyre szigorúbb kipufogógáz-emissziós normák sem tarthatók be ilyen módon.
Az egységek elhelyezésekor a nagy helyigényű mechanikus hajtáslánc korlátokat jelent és balesetveszélyes a szabadon lévő forgó egységek miatt.
A feladat
A hátrányok kiküszöbölhetők hidrosztatikus segédüzemi hajtás alkalmazásával, amelynek kifejlesztésével az alábbi igényeknek lehet eleget tenni:
A fenti feladatokat teljesítő segédüzemi hajtásokat világszerte alkalmazza a Bosch Rexroth AG, referenciáik az egész világon megtalálhatók mobil daruk, autóbuszok, homlokrakodók, kamionok, tehergépjárművek, vasúti járművek, exkavátorok és speciális vontatók belsejében. A Bosch Rexroth Kft. tevékenysége révén, Magyarországon is egyre elterjedtebb ez a technika.
A 2M62 sorozatú litván ikermozdonyok melléküzemi hajtásainak korszerűsítésére a MÁV Szolnoki Járműjavító, mint fővállalkozó által végzett dízel mozdony modernizáció keretében – Litvániában, Vilniusban – került sor, az 1700 KW Caterpillar motort (CAT 3512 ) szállító német Zeppelin valamint a mozdonyvezérlést készítő Mega Techno cégekkel szoros együttműködésben. A jó eredményt a korábbi évek eredményes hazai M62, M44, M40 és M42 típusú mozdonyok korszerűsítései alapozták meg.
Bosch Rexroth szállítási és vállalási terjedelem
A dízelmozdony megbízható és az évek során bevált, nagy sorozatban gyártott egységekből összeépített rendszere az alábbi (két típusba sorolható) melléküzemi hajtásokból áll össze:
Az igényeknek megfelelően változó fordulatszámú hajtások:
Állandó fordulatszámú (de változó nyomatékú) hajtások:
A berendezések szállítást komoly előkészítő és tervezőmunka előzte meg, az igényfelmérés és a megfelelő egységek kiválasztása és a gépgyártóval és a többi beszállítóval közösen történt.
A hidraulikus hajtástechnikai elemek szállításán túl cégünk vállalta az első ikermozdonyok mintacsövezését, és ez alapján a hidraulikus csövezési tervek elkészítését, amely szerint a későbbiekben a litván fél végzi a csövezési munkákat. Szakembereink végezték az első sorozat valamennyi egységének üzembe helyezését is.
A beüzemelési munkák átadása a MÁV Szolnoki Járműjavító részére a második sorozat kivitelezése során történt. Ennek keretében a szolnoki szakemberek többlépcsős elméleti és gyakorlati oktatásban vettek részt, ahol átfogó képet kaptak a melléküzemi berendezések hidraulikájáról. A Bosch Rexroth Kft. a továbbiakban is minden szükséges segítséget megad az üzembe helyezésekhez.
Képzési tanfolyamot tartottunk a mozdonyokat üzemeltető külföldi szakemberek számára is.
Megtakarítások, előnyök
Az eddigi modernizációk az alábbi eredményekkel jártak:
Mindez egy új mozdony árának 30-40%-áért!
A jövő
Eddig 25 darab 2M62H sorozatú litván ikermozdony modernizációja készült el, és a kedvező üzemeltetési tapasztalatok alapján további megrendelések várhatóak.
Megvalósult egy újabb nagyobb teljesítményű (2100 KW) 2M62U ikermozdony korszerűsítése a Lett Államvasutak számára szintén REXROTH segédüzemi hajtásokkal.
Bizakodva nézünk a jövő elé, mivel a prototípus vontatójármű féléves sikeres próbaüzemen van túl.
forrás: Bosch Rexroth Kft. - The Drive & Control Company
http://www.boschrexroth.com