Elérhetőségek

MEZŐFI CSABA e.v.

Cím: 6500 Baja,
Szegedi út 121.
Telefon:
+36 30/24-90-196
E-mail:
hidraulika@mezofi-hidraulika.hu
Kapcsolatok Facebook


2M62 dízel-elektromos mozdony modernizációk

A berendezés

A dízelmotoros nagy munkagépek, buszok, kamionok, teherautók, daruk, vasúti járművek stb. segédüzemi hajtásainál (hűtőventilátor, kompresszor, generátor) a közel múltig hagyományosan mechanikus megoldást: kardántengelyes, ékszíjas stb. hajtást alkalmaztak. Ez számos tekintetben hátrányos és nem felel meg a jelenlegi követelményeknek.

A hátrányok között lehet felsorolni, hogy a segédüzemi gépek elérhető fordulatszáma a dízelmotor mindenkori fordulatszámától függ, és az igényeket nem követi. Mindez felesleges energia-bevitellel jár, és jelentős veszteségeket okoz. A dízelmotor alacsony fordulatán nem áll rendelkezésre a maximális teljesítmény.

Az egyre szigorúbb kipufogógáz-emissziós normák sem tarthatók be ilyen módon.

Az egységek elhelyezésekor a nagy helyigényű mechanikus hajtáslánc korlátokat jelent és balesetveszélyes a szabadon lévő forgó egységek miatt.

A feladat

A hátrányok kiküszöbölhetők hidrosztatikus segédüzemi hajtás alkalmazásával, amelynek kifejlesztésével az alábbi igényeknek lehet eleget tenni:

  • a fogyasztók teljesítményigény szerinti hajtása (a hűtővíz hőmérsékletének, a fék-levegő nyomásának és a generátor áramtermelésének megfelelő fordulatszám és/vagy nyomaték-beállítás)
  • jelentős energia-, ezzel üzemanyag-megtakarítás
  • csökkentett kipufogógáz-emisszió kibocsátás
  • a segédüzemi fogyasztók szükség esetén már alacsony dízelmotor-fordulatszámon (akár alapjáraton) elérhetik a maximális teljesítményt (fordulatszámot)
  • rugalmasan módosítható hajtáselrendezés (tetszőlegesen vezethető csövezés)
  • kis helyigény, könnyebb hozzáférés, szervizelhetőség
  • a fogyasztók pillanatnyi állapotának folyamatos nyomon követhetősége
  • gyors reakcióképesség, fokozatmentes szabályozhatóság, lágy indítás és leállás
  • elektronikus és bizonyos hidraulikus hibák esetén a fogyasztók maximális fordulatszámra állnak be, biztosítva ezzel a folyamatos üzemképességet
  • zárt, kiálló forgórészek nélküli hajtáslánc
  • korábban előfordult hibák lekérhetősége
  • környezeti zajterhelés, javítási és fenntartási költségek csökkentése

A fenti feladatokat teljesítő segédüzemi hajtásokat világszerte alkalmazza a Bosch Rexroth AG, referenciáik az egész világon megtalálhatók mobil daruk, autóbuszok, homlokrakodók, kamionok, tehergépjárművek, vasúti járművek, exkavátorok és speciális vontatók belsejében. A Bosch Rexroth Kft. tevékenysége révén, Magyarországon is egyre elterjedtebb ez a technika.

A 2M62 sorozatú litván ikermozdonyok melléküzemi hajtásainak korszerűsítésére a MÁV Szolnoki Járműjavító, mint fővállalkozó által végzett dízel mozdony modernizáció keretében – Litvániában, Vilniusban – került sor, az 1700 KW Caterpillar motort (CAT 3512 ) szállító német Zeppelin valamint a mozdonyvezérlést készítő Mega Techno cégekkel szoros együttműködésben. A jó eredményt a korábbi évek eredményes hazai M62, M44, M40 és M42 típusú mozdonyok korszerűsítései alapozták meg.

Bosch Rexroth szállítási és vállalási terjedelem

A dízelmozdony megbízható és az évek során bevált, nagy sorozatban gyártott egységekből összeépített rendszere az alábbi (két típusba sorolható) melléküzemi hajtásokból áll össze:

Az igényeknek megfelelően változó fordulatszámú hajtások:

  • tetőventilátor-hajtás,
  • TC ventilátorhajtás,
  • főgenerátor hűtőventilátorának hajtása.

Állandó fordulatszámú (de változó nyomatékú) hajtások:

  • kompresszorhajtás (fékrendszer levegő ellátásához),
  • világítási generátor (24 V DC a fedélzeti gépekhez) hajtása.

A berendezések szállítást komoly előkészítő és tervezőmunka előzte meg, az igényfelmérés és a megfelelő egységek kiválasztása és a gépgyártóval és a többi beszállítóval közösen történt.

A hidraulikus hajtástechnikai elemek szállításán túl cégünk vállalta az első ikermozdonyok mintacsövezését, és ez alapján a hidraulikus csövezési tervek elkészítését, amely szerint a későbbiekben a litván fél végzi a csövezési munkákat. Szakembereink végezték az első sorozat valamennyi egységének üzembe helyezését is.

A beüzemelési munkák átadása a MÁV Szolnoki Járműjavító részére a második sorozat kivitelezése során történt. Ennek keretében a szolnoki szakemberek többlépcsős elméleti és gyakorlati oktatásban vettek részt, ahol átfogó képet kaptak a melléküzemi berendezések hidraulikájáról. A Bosch Rexroth Kft. a továbbiakban is minden szükséges segítséget megad az üzembe helyezésekhez.

Képzési tanfolyamot tartottunk a mozdonyokat üzemeltető külföldi szakemberek számára is.

Megtakarítások, előnyök

Az eddigi modernizációk az alábbi eredményekkel jártak:

  • fajlagos üzemanyag-megtakarítás: 30-45%
  • fajlagos kenőolaj-megtakarítás: 60-80 %
  • károsanyag-emisszió csökkenése
  • környezeti zajterhelés csökkenése
  • javítási, fenntartási és a karbantartási idő és költségek csökkenése: 70-90%
  • távdiagnosztika, szerviz- és információszolgáltatás

Mindez egy új mozdony árának 30-40%-áért!

A jövő

Eddig 25 darab 2M62H sorozatú litván ikermozdony modernizációja készült el, és a kedvező üzemeltetési tapasztalatok alapján további megrendelések várhatóak.

Megvalósult egy újabb nagyobb teljesítményű (2100 KW) 2M62U ikermozdony korszerűsítése a Lett Államvasutak számára szintén REXROTH segédüzemi hajtásokkal.

Bizakodva nézünk a jövő elé, mivel a prototípus vontatójármű féléves sikeres próbaüzemen van túl.

forrás: Bosch Rexroth Kft. - The Drive & Control Company
http://www.boschrexroth.com

2M62 dízel-elektromos mozdony modernizációk

Kapcsolódó galéria


Vissza az előző oldalra!
MEZŐFI CSABA e.v. - Magyar